Bali med børn – Lovina

Vi startede vores rundrejse i Lovina på Balis nordkyst, hvor vi boede på Nirwana Sea Side Cottages – et sted, der kan anbefales for de lækre, store værelser og den fantastiske pool, men ikke for morgenmaden, som var virkelig kedelig.

3 ting at opleve i Lovina:

Vilde delfiner
Hyr en båd og sejl ud i morgensolen og se delfiner. Det koster ca. 36 kr./pers. i de smalle fiskerbåde, men med tre børn bookede vi os ind på strandens største båd med sæder og ræling (100 kr./pers.). Turen tog tre timer, vi fik serveret te og stegte bananer, så hundredvis af legesyge delfiner og stoppede på vej hjem ved et smukt koralrev, hvor vi kunne se massevis af farvestrålende fisk. Hvis I medbringer snorkler og spørger på forhånd, kan I garanteret få lov til at snorkle fra båden.

Air Banjar Panas
Besøg de varme kilder Air Banjar Panas midt i regnskoven. Lej en bil med chauffør – turen derud tager ca. 20 minutter og koster nærmest ingenting. Entréen til selve kilderne er 3000 rupier for børn (2 kr.) og 5000 RP (3 kr.) for voksne, så det er et sted, hvor de lokale har råd til at komme, og det er sjovt at følge balinesernes liv på tæt hold.
Vandet kommer inde fra vulkanen, er ca. 37 grader varmt og løber gennem flere bassiner. Mens man bader, kan man kigge op på palmer og eksotiske blomster.

Git-git vandfaldet
Ca. 15 km fra Lovina ligger Git-git vandfaldet, så det er igen en god idé at leje en bil med chauffør. Fra hovedvejen er der en gåtur på ca. 1 km ned til selve vandfaldet. Det er en flot tur i et meget frodigt landskab og langs stien er der masser af små boder med krydderier, kunst, tøj og snacks. Selve vandfaldet er smukt og brølende, og ved foden badede flere balinesere. Det kan man kalde gedigen rygmassage!

Og en ting, I kan springe over …
På Melka Excelsior Hotel kan man for ca. 250 kr. (1000 kr. for hele familien) svømme med en af deres fire delfiner. Vi forventede en afslappende og nærmest spirituel oplevelse … men blev mødt af en – rent ud sagt – liderlig teenage-delfin, som gnubbede sig yders påtrængende op af os (undtagen Dennis, som den konsekvent ignorerede). Absolut ikke, hvad vi havde forventet – men en anledning til mange gode grin bagefter.

Print Friendly, PDF & Email

6 Replies to “Bali med børn – Lovina”

1. Flemming siger: Svar

Hej. Vi skal til Bali til sep./okt. i år og bl.a. bo i Lovina, så det var rart at få nogle gode fif fra dig. Kan du anbefale nogle gode restauranter i byen og hvordan er prisniveauet på Bali? Er det på nogenlunde samme niveau som i Thailand?

1. Hej Flemming. I kan godt begynde at glæde jer allerede nu – Bali er helt fantastisk 🙂 Prisniveauet på Bali minder meget om Thailand. Til efteråret er det 4 år siden, vi var på Bali, så det er jo ikke sikkert, at de samme restauranter og cafeer eksisterer og stadig er gode. Med tre børn i alderen 11, 10 og 1 år var vi ikke ude at spise de fine steder – men vi spiste GODT!

I vores rejsedagbog kan jeg se, at det var disse steder, der var gode i Lovina:

Café Made – Det bedste sted, vi spiste i byen. God morgenmad, frokost og aftensmad. Til børnene serverede de fx Nasi Goreng (fried rice) i hjerteform.
      Sea Breeze – helt nede ved stranden. God morgenmad, dejlig iskaffe og lækre drinks til solnedgangen. En enkelt dag ventede vi dog en hel time på vores frokost.
      Kukatua – hurtig servering og stærk mad.
      Astina – God mad, god musik og lækre milkshakes.

Rigtig god tur! Mh. Anneline

2. Anna Dinesen siger: Svar

Hejsa
    Dejligt at høre erfaringer fra andre, da vi kraftigt overvejer bali, når vores søn er 6,5-7,5 måned. Det jeg er mest usikker på er klimaet og den høje luftfugtighed. Hvornår var I afsted og hvordan oplevede I at den lille reagerede på varmen og især luftfugtigheden? Vi tager afsted midt november-midt december, hvor der er begyndende regntid.
    Mvh Anna

1. Hej Anna.
      Vi var afsted i oktober/november og oplevede også begyndende regntid. Hold fast, nogle byger der blev fyret af! Gaderne sejlede, og der er en grund til, at kantstenene er 50 cm høje. Men da temperaturen konstant er omkring 30 grader, tørrer det hele hurtigt igen, og det er jo også pga dette klima, at øen er så utroligt smuk og frodig.

Vi opholdt os så vidt muligt ude ved vandet eller sørgede for at bo et sted, hvor der var pool, og alle børnene nød varmen. Jeg mindes heller ikke, at luftfugtigheden var generende.

Håber I får en dejlig tur – uanset hvor I tager hen 🙂
      Mange hilsner Anneline

3. hej,
    Jeg læste om din beskrivelse af Bali og fik helt “hjemve” for tilbragte 2 måneder der for et par år siden. Jeg overvejer at rejse en måneds tid sammen med min kæreste i jan/feb med vores nye lille barn (ca. 6 månder på dette tidspunkt) . Jeg ville derfor høre hvad du tænker om at rejse med et så lille barn på Bali? Jeg har tænkt lidt over hvad man gør med mad osv. Ville rigtig gerne høre hvad du tænker og dine erfaringer:-)

mange hilsner fra Maria

1. Hej Maria. Frida var 7 måneder, da vi tog til Bali, og det var ret perfekt. For det er en LANG flyvetur. Husk, at bede om at få “babyplads” på flyet, hvor man kan få sådan en lift på væggen foran. Det fik vi – og det var guld værd (vi fløj med Thai Airways). Frida blev ammet og fik grød/mos, så vi havde købt nogle glas med hjemmefra + noget pulver til at lave øllebrød og andre slags grød.
      Men man kunne sagtens købe pulver og mos på glas i de store supermarkeder på Bali.
      Det var lidt værre med bleer. De var dyre (i forhold til andre varer dernede), og ofte ret plastik-agtige. Men det gik nu fint :o)
      Husk at tage badebleer med hjemmefra – dem så vi ikke dernede.
      Det er også en god idé med en UV-heldragt. De fås i mange varianter, f.eks. på faktorfobi.dk eller smartsunwear.dk
      Derudover skal man være parat til, at baby får STOR opmærksomhed. Balineserne er vilde med tykke, blege babyer :o) I starten var det lidt grænseoverskridende, at tjenerne tog hende og gik rundt med hende, men efterhånden sad hun og kedede sig, hvis de ikke gjorde :o)
      Vi havde en fuldstændig fantastisk tur (med tre børn på 11 år, 9 år og 7 måneder) – Bali er smuk, gæstfri og med en skønt klima.
      Så jeg kan sagtens anbefale at tage afsted – også med små børn.